Rapid Learning Cycles in bestaande organisaties en prille start-up

Agile is het nieuwe lean… en Rapid Learning Cycles is Agile voor hardware ontwikkeling !

Drachten

Koninklijke Philips Nederland is een gediversifieerd technologiebedrijf dat het leven van mensen wil verbeteren door zinvolle innovaties op het gebied van gezondheidszorg, consumentenlevensstijl en verlichting. Het bedrijf is marktleider op het gebied van cardiologische zorg, acute zorg en zorg voor thuis, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.

De vestiging in Drachten ontwikkelt tal van innovatieve producten zoals scheerapparaten, baardtrimmers, haardrogers, epileerapparaten, stofzuigers, SENSEO® koffiemachines en Wake-up Lights. Tevens ontwikkelt én produceert Philips in Drachten de scheerhoofden voor alle Philips Shavers in Drachten en produceert scheerapparaten voor het hoge- en middensegment. Bij Philips in Drachten werken 2000 medewerkers, waaronder 600 ontwikkelaars van 35 verschillende nationaliteiten.

 

Programma

8:45
Ontvangst bij Philips Drachten
9:00
Welkomstwoord, nieuws en hernieuwde kennismaking
9:15
Introductie Lean Product Development bij Philips door Suzanne van Egmond (Lean Master Idea 2 Market bij Philips)
9:30
Introductie Rapid Learning Cycles door Suzanne van Egmond

Agile is het nieuwe Lean… en Rapid Learning Cycles is Agile voor hardware ontwikkeling!

  • Waarom zijn veel productontwikkelingsprojecten een lang en langzaam leertraject: “slow learning cycles”?
  • Waarom sukkelen projecten van probleem naar probleem; teruggaan, ongestructureerd proberen, aanpassen?
  • Veel beslissingen worden in te vroeg stadium genomen op basis van onvoldoende kennis.
  • Focus ligt primair op doen in plaats van leren; veel correcties zijn in (te) laat stadium nodig; opgedane kennis wordt niet vastgelegd of gedeeld

Hoe kan het anders? Rapid Learning Cycles bestaan uit gesynchroniseerde sets van experimenten om onzekerheden te elimineren, risico’s te beheersen en kennis op te bouwen voordat belangrijke beslissingen binnen een productontwikkelingsproject genomen moeten worden: Learn first & push decisions later.

Suzanne is op weg om een officiële Rapid Learning Cycles facilitator te worden; het door haar ontwikkelde “Lean Scheduing” was een belangrijke inspiratiebron voor het Rapid Learning Cycle concept.

10:10
Pauze
10:20
Rapid Learning Cycles in de praktijk van Stork IMM

Kees Stal (momenteel procesbegeleider bij Stork IMM Lean, Engineering & R & D) komt met een praktijkvoorbeeld van de toepassing van de RLC’s methodiek bij Stork IMM (Spuitgietmachines)

 

10:50
Interactieve Workshop m.b.t. Rapid Learning Cycles (Casus: pril idee van student)

Welke vraagstukken spelen daar allemaal m.b.t.?

•    De Core hypothesis: the vision for the product to be validated with paying customers
•    De Key decisions: decisions to be made in order to complete the product and process design
•    De Knowledge gaps: something a team needs to know in order to take a key decision
•    De Activities: to be done to close a knowledge gap
•    De Series of events

 

11:45
Afsluiting
12:00
Eenvoudige Lunch in afwachting van het middagprogramma (apart aanmelden!)

Locatie

Oliemolenstraat 5
9203 ZN Drachten